نیاز به شناخت و نقد انواع عقل داریم

به گزارش اخبار دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی به نقل از  ایسنا، این استاد حوزه علمیه شیراز که صبح امروز در نشست مدیران مجمع حکمت اسلامی سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: ما در دیدار با مقام معظم رهبری به ایشان گفتیم که خدا را شاکریم که رهبر انقلاب ابتدا امام راحل و سپس شما هستید و در غیر این صورت مخالفین علوم عقلی چنان چوبی بر علوم عقلی می‌زدند که معلوم نبود چه زمانی این علوم بتوانند قد راست کنند.

بهشتی خاطرنشان کرد: ما همواره دچار افراط و تفریط بوده‌ایم و تفکرات گوناگون مشکلات و مسائل مختلفی را به وجود آورده‌اند، از یک طرف عقل اشعری و از یک طرف عقل معتذلی وجود دارد که هرکدام به شکل خاصی عمل می‌کنند و به خصوص اعتذال نو که هرچیزی را که با عقل خودبنیادش کنار نیاید، تاویل می‌کند.

وی عنوان کرد: اعتذال نو در جهان امروز به خصوص در مصر و هند و… به شدت در حال گسترش است و ما باید در میان این افراط و تفریط‌ها قرار بگیریم و مجمع عالی حکمت اسلامی باید به نحوی عمل کند که خطی در میان این مسائل باشد.

این استاد حوزه علمیه شیراز اضافه کرد: از طرفی ما عقل غربی را هم داریم که خود بسیار مشکل آفرین است و ایسم‌های مختلف از آن سر برآورده‌اند و مسائل مختلفی را به وجود آورده‌اند.

بهشتی با بیان اینکه کانت عقل را نقد می‌کند، گفت: او هم عقل عملی را نقد می‌کند و هم عقل نظری و البته کار خوبی است چون خود عقل هم بایستی نقد شود و از وجوه مختلف بررسی شود تا ما بدانیم که به کدام عقل رجوع کنیم.

وی اظهار کرد: عقل شیعی هم در جهان امروز وجود دارد، عقلی که اگرچه دقیق و جستجوگر است اما تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که در برابر قرآن و سنت معتبر قرار نگیرد و بزرگان ما مثل ابوعلی سینا تاکید داشته‌اند که فلسفه را تا جایی ادامه می‌دهند که در برابر موارد فوق قرار نگیرد.

رئیس دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی شیراز ادامه داد: عقلی که عبودیت را تقویت می‌کند، عقل مطلوب شیعه است نه عقلی که اشعریت و حنفیت را دنبال می‌کند یا فقه حنبلی که اساسا به عقل توجه نمی‌کند و بنا بر این بایستی ما ابتدا تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم تا سپس بتوانیم در عرصه بین‌الملل ورود پیدا کنیم و کلام خود را به جهان ارائه دهیم.

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *