رهبری مرز بین تشیع انگلیسی و تشیع ناب را مشخص کرده اند

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در نشستی به خبرنگاران ایرنا افزود: اکنون مرز بندی بین تشیع انگلیسی و تشیع ناب اسلامی مشخص شده و در مسایلی همچون دوری از خرافات و اختلافات، دوری از سیاست و مواضع امام (ره) و سکوت در مقابل جنایات انگلیس، آمریکا و اسرائیل مواضع رهبری کاملا شفاف است.
وی با بیان این که مواضع رهبری همواره به ویژه در ایام محرم برای روحانیون روشنگری می شود، خاطرنشان کرد: مواضع سیاسی افراد را باید از مواضع دینی آنها جدا کرد این در حالی است که این تفکیک در ایران صورت نمی گیرد و مطلق نگری بر اذهان عمومی حاکم شده به همین دلیل نقطه قوت افراد را نمی بینیم چون همه مورد سیاسی شده است.

** باید روی نقاط مشترک ادیان گفت وگو کنیم
رییس دانشگاه مذاهب و ادیان تصریح کرد: ما باید روی نقاط مشترک ادیان گفت وگو کنیم مساله ای که اکنون در جهان اسلام کمتر به آن پرداخته می شود که در این مساله مسیحیان مقصر هستند زیرا مسیحیان تا سال 1965میلادی با صدور اعلامیه شورای دوم جهانی کلیساها ما را کافر می دانستند و به همین خاطر گفت وگوی ادیان را آنها دیر شروع کردند حال آنکه اسلام 1400 سال قبل بر این موضوع تاکید کرده است.
نواب، تعداد کتاب های نوشته شده درباره ادیان در ایران را 400 جلد عنوان و اضافه کرد: در نظر داریم تا در این رابطه استادان ماهر تربیت کرده و مساله گفت و گوی ادیان را از دایره نخبگانی به سطوح دیگر جامعه برسانیم.
وی اظهار کرد: جریان اختلاف انداز بین شیعه و سنی به شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی مشهور شده که رهبر معظم انقلاب هم این موضوع را تبیین کرده اند و ایشان اختلاف اندازی را هنر انگلیسی دانسته اند.
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: تاکنون اقدامات خوبی برای برقراری ارتباط با ادیان مختلف انجام شده و با وجود این که تمامی رساله های دکترا دفاع شده دانشگاه عربستان در کتابخانه های ما موجود است اما تاکنون نتوانسته ایم تعاملی با آنها و همچنین دانشگاه های مصر داشته باشیم.
نواب تصریح کرد: اکنون به موازات داعش، وحدت در امت اسلامی زیاد شده و داعش کاری کرد که دل ها در میان جوامع اسلامی به هم نزدیک شده و در حقیقت رفتار داعش به گفت و گوی ادیان دامن زد.
وی یادآورشد: همان گونه که پسا جنگ های صلیبی منجر به گفت و گوی ادیان شد، پسا اقدامات داعش نیز منجر به شناخت و لزوم تعامل و همفکری بیشتر میان ادیان و جوامع اسلامی خواهد شد.
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که رسانه ها باید اخلاق را در جامعه ترویج دهند، افزود: روحانیت و رسانه ها به اندازه هم برای انجام این رسالت مسئول هستند و وسیله پردازش روحانیت، رسانه ها هستند.

** امام (ره) سرحلقه فقهای عارف بود
نواب همچنین گفت: دایره المعارف دین و اخلاق نوشته جیمز هستینگز 180 سال قبل در کانادا منتشر شده اما هنوز در ایران دایره المعارف ادیان نداریم.
وی افزود: دایره المعارف هستینگز 18 جلد است و آرزوی ترجمه این دایره المعارف به زبان فارسی را دارم اما حدود یک صد میلیارد تومان هزینه دارد.
وی با بیان این که در کشور به مساله عرفان کم توجهی شده است، افزود: از سال گذشته رشته ادیان و عرفان در دانشگاه ادیان و مذاهب راه اندازی شده است این در حالی است که عرفان اهل بیت(ع) را ما باید اوایل انقلاب در قم ایجاد می کردیم اما اکنون صرفا دانشکده عرفان داریم.
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: پیشینیان در پرداختن به عرفان غفلت کرده اند، اگر عرفان اهل بیت(ع) و اسلامی به درستی تبیین شود دیگر احتیاجی به عرفان کاذب نیست.
نواب با یادآوری این نکته که اکنون رشته عرفان در حال رونق گرفتن است و طلبه های بسیاری اشعار حافظ را می خوانند، افزود: تصوف مربوط به جهان اهل سنت است و شیعه بیشتر به عرفان نزدیک است اما در عین حال فقهای عارف بسیاری داریم که امام خمینی (ره) سرحلقه آنها بود.
فراهنگ ** 1883 ** 1336
خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: مهرنوش خانزائی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *